Mobtagging Workshop

Vorige week heb ik de Mobtagging workshop, Mass Controlled Metadata bij Mediamatic bijgewoond. Volgens Mediamatic houdt deze term het volgende in:

Mobtagging is what happens when groups of users freely apply and exchange labels (metadata) to online information. It allows web users to specify, index, search and share information on their own terms.

In feite hetzelfde wat met de term folksonomy wordt bedoeld.

De workshop bestond naast interessante lezingen over het fenomeen mobtagging ook over een praktische invulling met behulp van “mobtagging scenario’s”. De eerste dag vond ik deze invulling te weinig concreet om er veel interessants uit te halen, de tweede dag was het gelukkig een stuk beter en hadden we als groep aardige discussies over de vele aspecten rondom mobtagging. Tijdens de tweede dag hebben we een aantal zelf gekozen mobtagging scenario’s uitgewerkt aan de hand van een vragenlijst die we de eerste dag hadden samengesteld. Dit waren vragen als:

  • Wie mag tags toevoegen? Anonieme gebruikers, leden van je website, beheerders?
  • Waarom zou iemand tags toevoegen? Wat heb je te bieden?
  • Wat wordt er getagged? Wat is het gedeelde object?
  • Gaat het om bestaande content? Is er al een bestaande taxonomie in deze dataset?
  • Wat wil je met mobtagging bereiken?

Andy Smith gaf een praatje over Flock, de sociale browser met een aantal fijne “web 2.0” features. Ik had deze browser een half jaar terug al eens een kans gegeven maar volgens Andy is de huidige versie (0.6) nu eindelijk echt bruikbaar. Misschien geef ik hem nog een kans. Vooral de ingebouwde zoekmachine die alle webpagina’s die je bezoekt indexeert is best aardig.

Jyri Engstrom sprak (hij deed dat eerder op het Reboot 7 congres, waar dit weblog zijn oorsprong vond) over object centered sociality (Powerpoint). De kern van zijn verhaal was dat mensen altijd sociaal gedrag vertonen rondom een gedeeld object en niet via het “vriend-van-een-vriend” netwerk. Zonder een gedeeld object (een foto, een bookmark, een interesse) ook geen sociaal netwerk. Het is nuttig dit in gedachten te houden en op zoek te gaan naar het gedeelde object als je mobtagging wilt toepassen.

Duncan Speakman‘s verhaal ging over mobtagging binnen de videoblogosphere. Hier zag je vooral dat RSS erg intensief wordt gebruikt voor het delen van content. Op mefeedia zie je bijvoorbeeld het interessante fenomeen terug dat tags niet meer geheel free format zijn maar in plaats daarvan gekoppeld zijn aan een bepaald facet (plaats, onderwerp, etcetera). De koppeling tussen tags en facets, hoewel veelal nog erg minimaal uitgewerkt begint hiermee voorzichtig van de grond te komen.

Ulla-Maaria Mutanen tenslotte vertelde over haar initiatief ThingLinks waarbij met name fysieke objecten een plekje in de digitale wereld krijgen middels een unieke product code, uiteraard met bijbehorende tags, of zoals ze het zelf zegt: “a free product code system for all kinds of things people want to refer and recommed each other online”. Eén van haar doelstellingen hierbij was het verder uitbreiden van de long tail door producten die op dit moment niet door de Amazon’s van deze wereld worden aangeboden en geen ISBN of een vergelijkbare code hebben als eerste stap een unieke product code te geven.

Mobtagging workshop

De onderwerpen en discussies die ik zelf het meest interessant vond waren:

  • Nadenken over het gedeelde object van de gebruikersgroep waarin je mobtagging wilt gaan toepassen. Wat maakt deze gebruikers tot een groep?
  • Wanneer is mobtagging uberhaupt een goed idee? Wanneer is het bijvoorbeeld een interessante methodiek om in te zetten voor publieke commerciële websites?
  • Is het handig om anonieme gebruikers (d.w.z. gebruikers die niet “lid” zijn van je website of webdienst en niet eerst hoeven in te loggen) te laten taggen? Persoonlijke tags (zoals “watchthis”, “voorsinterklaas”) zijn dan natuurlijk sowieso niet meer toepasbaar.
  • Hoe krijg je gebruikers zover dat ze de moeite nemen om te gaan taggen en dan in het bijzonder: hoe krijg je ze zover dat ze reeds bestaande content taggen? Stel bijvoorbeeld dat je mobtagging wilt introduceren op een bestaande website waarbij de content niet door de eindgebruikers zelf wordt toegevoegd. Er moet een “incentive” zijn om mensen aan het taggen te krijgen. Dit kan zijn in de vorm van een extra dienst of bijvoorbeeld in de vorm van iets als reputatie (wat steeds belangrijker lijkt te worden op het sociale web).
  • Wat zijn interessante relaties tussen facetten en tags?

Voor een volgende workshop over mobtagging zou ik tenslotte een onderwerp als weighted tagging zelf ook nog wel interessant vinden. Some tags are more equal than others?

Al met al is mobtagging een bijzonder interessant onderwerp waar denk ik nog vele workshops over zullen volgen. Mediamatic, bedankt voor de organisatie!

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

5 Reacties op “Mobtagging Workshop”

  1. Sjors zegt:

    hey als afstudeer project hebben we ons vooral op je 1 na laatste puntje gericht, hoe te zorgen dat mensen objecten van andere gaan taggen, wij hebben daarvoor een vraagsysteem bedacht wat op gebruikers afgestemde vragen stelt. zie http://www.ondergrond.org

    En wat ik me nu al maanden afvraag, waarom taggen, waarom niet gewoon zeggen dat mensen in de eerste allinea van hun stukje alle belangerijke woorden moeten opnemen en dat stukje vervolgens laten matchen met andere stukjes (en de ruis woorden er uit laten filteren). Is taggen niet iets wat veel te technisch is voor “gewone” gebruikers? (of taggen wel gebruiker maar het meer naar de achtergrond laten verdwijnen)

  2. Peter Boersma zegt:

    Afgelopen week zag ik op de Italian IA Summit een lezing over de volgende generatie tagging systemen. De ideeen staan al in deze posting uitgelegd:

    Folksonomies 2.0 – The Chaotic Order
    http://www.infospaces.it/wordpress/topics/information-architecture/74

    Naast de hier genoemde weighted tags worden daar voorstellen gedaan voor Faceted Tags, Tags Hierarchies en Wikis met Tags. Ik zal kijken of ik de presentatie zelf nog kan bemachtigen…

  3. Maarten zegt:

    Afgaande op de zoekresultaten in Google lijkt Mediamatic als enige de term Mobtagging te gebruiken. Echter ieder mag vanzelfsprekend zijn eigen label aan het systeem hangen. Ik houd het bij folksonomy.

    Ik was ook aanwezig tijdens de workshop, maar ik heb de tweede middag niet meegemaakt in verband met een EMMA congres. Zoals Sjors, mijn studiegenoot, al zegt hebben we met Ondergrond.org oplossingen gezocht voor sommige discussiepunten.

    Doodat wij categorieen (of facetten) hebben aangebracht in de tags is het voor de gebruiker makkelijker om tags toe te voegen. Vragen naar een plaats is veel concreter dan vragen naar trefwoorden. Door het aanbrengen van die categorieen weten we wat de betekenis van een tag is. Daardoor is het mogelijk om vragen te stellen. Door o.a een beloning te geven op het antwoorden van een vraag motiveer je de mensen.

  4. Twan van Elk zegt:

    Wellicht ook interessant in dit verband, de vraag vanuit welke optiek tagging wordt gebruikt: om te ontsluiten (en voor wie dan), om het zelf terug te kunnen vinden, etc. Zodra je het sociale aspect van tagging in ogenschouw neemt, wordt de vraag van het uitgangspunt van het toekennen van labels relevant. Gebruik en doelgroep zijn van invloed op de slaagkans van een ‘verdieping’ in de vorm van facetten e.d.

  5. Edgar zegt:

    Gevonden op de Mediamatic website: Maarten heeft inmiddels ook een fraai verslag geschreven van deze workshop. Inclusief reacties van enkele deelnemers.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.