Top 5 inzichten na Reboot 8.0

Hier een post die niet vers van de pers maar haast rijkelijk laat te noemen is. Desalniettemin leek het me aardig om te delen wat er zoal is blijven hangen van Reboot 8.0 – nu bijna een maand later. Zoals de weblog-goeroes het voorschrijven verpakt in een smakelijk top-5-formaat.

Een jaar geleden waren vier Info’ers voor het eerst aanwezig op Reboot, een jaarlijks evenement georganiseerd door Thomas Madsen-Mygdal, een Deense entrepreneur. Hij omschreef Reboot ooit zelf als “the Roskylde of the internet”.

Reboot brengt de praktische visionairs uit Europa bij elkaar om twee dagen lang met elkaar in dialoog te treden, presentaties van prominenten uit de tegencultuur van het internet bij te wonen en zodoende de grijze cellen opnieuw op te starten.

Dit jaar keerden drie Info’ers terug voor Reboot 8.0 en troffen daar weer een fijne mix aan van programmeurs, ondernemers, ontwerpers en consultants die allen verliefd zijn op het internet. Ideeën werden op een open en tolerante manier uitgewisseld. Er hing een sfeer van “wiki love” zoals Jimmy Wales het pleegt te noemen.

En dan nu: de top 5.

1 Mobile is de nieuwe “2.0”

Het mobiele internet bestaat niet, zo stelde Chris Heathcote. Toch (of juist daarom) lijkt het er op dat één van de grote aandachtsgebieden voor internetprofessionals mobile gaat worden. Open standaarden spelen een grote rol in het klaar maken voor prime time van de mobiele websites, en de sociale dimensie is een verplicht ingrediënt voor iedere mobiele toepassing.

Voortrekkers: Chris Heathcote (A mobile Internet manifesto), Mika Raento (Zero-effort media use) en Jyri Engeström (Blind Men’s Baseball).

2 Social wint het van semantic

Was het lange tijd zo dat de aandacht uitging naar een web dat voor zowel mens als machine betekenisvolle (semantische) data zou bevatten – nu lijkt het er op dat de dominante blik toch die van de social software-aanhangers is: een web dat op de eerste plaats de mens en haar sociale context dient. Het was dus social software, social networks en social media kortom social alles wat de klok sloeg. Veel aandacht ging uit naar hoe deze toepassingen in de toekomst (of nu al) ons werken en ons leven drastisch veranderen.

Voortrekkers: Bill Liao (The Future of Social Networking), Euan Semple (There’s something going on here that is bigger than any of us), Stowe Boyd (The Revolution Will Be Socialized) en Tom Armitage (What social software can learn from Homer, Dickens, and Marvel Comics).

3 Ouderwetse hypertext is weer cool

Het lijkt er op dat men de subversieve en verstorende kwaliteiten van hypertext niet langer probeert te bedwingen maar juist omarmt. Er was aandacht voor de vraag hoe het Westerse denken blijvend beïnvloed is door de uitvinding van Berners-Lee en soms leek het haast of de geest van Vannevar Bush of Douglas Engelbart door de zaal waarde. Ook de goede oude browser moet er aan geloven – het wordt tijd voor features die het web doen uitgroeien tot zijn volledige potentieel.

Voortrekkers: Matt Webb (Making Senses) en Jeremy Kieth (In Praise of the Hyperlink).

4 Blogjects overspoelen het internet!

Was er vorig jaar nog veel interesse voor tangible en ambient computing (rekenkracht weggewerkt in alledaagse objecten), nu stond een paar sprekers stil bij de invasie van het interweb door informatiespuwende voorwerpen: blogjects. Veel voorbeelden uit het leger en de kunstwereld passeerden de revue, maar ook een paar praktische toepassingen werden gedemonstreerd. De vraag blijft: hoe gaan we tabak maken van de immer uitdijende hoeveelheid informatie die onze kant opraast?

Voortrekkers: Julian Bleecker and Nicolas Nova (Networked objects and the new ecology of things).

5 Play en gaming blijven ondergewaardeerd

Ik heb welgeteld één presentatie bijgewoond die zich open en bloot richtte op gaming. Dit was tevens één van de weinige die gegeven werd door een vrouw. Toeval? Hoe dan ook, T.L. Taylor ging in op het non-triviale karakter van spel in online werelden en wees ons er op dat mensen écht geïnvesteerd raken in hun virtuele levens. Voor mij is spel in online media een blijvende fascinatie en ik voorspel dat inzichten uit game design meer en meer hun weg zullen vinden naar de “serieuze” ontwerppraktijk.

Voortrekker: T.L. Taylor (Play).

Tags: , , , , , , , , , , ,

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.