Casual mobile games

De markt voor mobiele games lijkt op te krabbelen en op groei af te stevenen. Ik zie één grote horde voor deze groei, en dat is het ontbreken van een open, gestandaardiseerd ontwikkel-platform.

Groeiende markt

Onlangs werd er in de pers gejubeld over de mobiele entertainment-industrie. Een rapport van Juniper Research voorspelt dat ‘casual games’ de mobiele games-markt zou aanwakkeren. Belangrijkste reden voor de groeiende vraag naar casual games op mobiele devices is de steeds diverser wordende groep spelers. Er komen steeds meer oudere, en steeds meer vrouwelijke gamers bij.

De oude gamer heeft een drukke baan en heeft daarom geen uren de tijd meer om zich door level na level van een FPS te schieten. De vrouwelijke gamer heeft überhaupt geen interesse in de spellen die ontworpen worden voor adrenalinegedreven pubers.

Beide soort gamers zijn geïnteresseerd in casual games op hun mobiel, want:

  • je kan ze spelen in de verloren uurtjes onderweg,
  • de ‘learning curve’ is minimaal (instant fun),
  • de problemen in deze games los je vaker met creativiteit dan met grof geweld op.

Unieke games

Het rapport van Juniper Research (gratis na registratie op hun spam-lijst te downloaden) benadrukt gelukkig ook de noodzaak van games die de unieke eigenschappen van het platform benutten. Originele titels, geen klonen van PC en console games zijn nodig voor een mobile games markt wil die op lange termijn levensvatbaar blijven. Echt, de zoveelste Tetris-kloon, daar zit niemand meer op te wachten.

Het wordt nog spannender met ‘augmented reality games’ zoals AR Tennis, waarbij gamers met hun mobiele telefoon een virtuele bal heen en weer slaan boven een onzichtbaar speelveld. De game maakt gebruik van Bluetooth en auditieve feedback en doet in zijn gameplay denken aan de aankomende Nintendo Wii games.

Platforms

Dat klinkt uitnodigend, ik zou bijna zelf een mobile games productiehuis beginnen, ware het niet dat er een absolute wildgroei aan platforms is waarvoor geproduceerd kan worden. Combineer dat met de enorme hoeveelheid ‘compatibility testing’ die je als ontwikkelaar moet doen, om maar zeker te zijn dat je game op alle populaire handsets werkt.

Er is hoop; grote partijen (fabrikanten van telefoons en uitgevers van games) hebben de handen ineen geslagen om een Open Mobile Specification op te stellen. Deze specificatie zal de noodzaak van testen terugdringen, wat het ontwikkelen van mobile games hopelijk wat goedkoper maakt. Zo kan ik dan toch hopelijk uitkijken naar meer en meer originele snel-wegspelende games verwachten voor op m’n mobiel.

Tags: , , , , , , , , , , ,

2 Reacties op “Casual mobile games”

  1. Peter Boersma zegt:

    Begin volgend jaar (7-9 februari) wordt in Amsteram weer de Casuality conferentie gehouden waar vermoedelijk, net als vorig jaar, wel weer op casual mobile games wordt ingegaan. Zie http://europe.casuality.org/html/index.htm voor de aankondiging en verslagen van eerder dit jaar.

  2. stelt zegt:

    Gewoon tegen een standaard ontwikkelen die op mobieltjes werkt, maar ook op de desktop, op de server, etc.
    http://svg.org/special/svg_phones
    http://svg.startpagina.nl

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.